Ο Πολιτιστικός-Φιλολογικός Σύλλογος Σπάτων «ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ» συμμετείχε στη 2η Συνάντηση Τοπικών Ερευνητών Μεσογείων, που οργανώθηκε από το Ελληνικό Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού στις 12 Σεπτεμβρίου 2021 στο Κορωπί, με θέμα:
«Τα μοτίβα στα παλαιά κεντήματα των Σπάτων. Πιθανοί συμβολισμοί»
Η εργασία αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της τελευταίας έρευνας-καταγραφής της υλικής κληρονομιάς των Σπάτων, όπου ο Σύλλογος ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ, ερεύνησε και κατέγραψε κεντήματα από παλαιές προίκες των γυναικών των Σπάτων προκειμένου να καταχωρηθούν στο βιβλίο- λεύκωμα με τίτλο: ‘‘Της χειρός’’, που ήδη κυκλοφορεί.
Από την πρώτη στιγμή της αναζήτησης παλαιών κεντημάτων, βρεθήκαμε μπροστά σε μια πληθώρα χειροποίητων εργοχείρων διαφορετικής αισθητικής και χρήσης που χρονολογούνται από τα τέλη του 19ου έως τα μέσα του 20ου αι.
Σε κάθε κέντημα αποτυπώνεται η αντίληψη της κεντήστρας για τον κόσμο που την περιβάλλει και με τη φαντασία της την μεταφέρει κεντώντας την στο πανί. Έτσι το κάθε έργο έχει τη δική του ιστορία, τέχνη και τεχνική και η δημιουργός του γίνεται, χωρίς να το γνωρίζει, πληροφορητής και σημειογράφος της εποχής της καθώς και της κοινωνίας μέσα στην οποία το δημιούργησε.
Οι κλωστές, τα υφάσματα, οι τεχνικές και τα κεντητικά μοτίβα μαρτυρούν τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες της εποχής, τα αισθητικά πρότυπα, τα καλλιτεχνικά ρεύματα αλλά και τις πολιτισμικές επιρροές που έχουν δεχθεί κατά την περίοδο που δημιουργήθηκαν.
Με μια πρώτη ματιά, ως παρατηρητές χωρίς εξειδικευμένες λαογραφικές γνώσεις, αντιμετωπίσαμε τα διάφορα σχέδια των κεντημάτων σαν απλά διακοσμητικά μοτίβα. Μια πιό προσεκτική όμως προσέγγιση και αναζήτηση μας οδήγησε στην ανάγκη αποκωδικοποίησης των κεντητικών μοτίβων, όπου και όσο αυτό ήταν δυνατόν.
Είναι γεγονός πως επιχειρήθηκε από μέρους μας, με επανειλημμένες ερωτήσεις στους σημερινούς κατόχους τους, να μάθουμε αν γνώριζαν, τί μπορεί να σημαίνουν τα κεντητικά μοτίβα και για ποιό λόγο τα επέλεξε η κεντήστρα που τα επιμελήθηκε, ή ακόμα αν είχαν ακούσει κάτι από αυτούς που τους τα κληροδότησαν, αφού σήμερα οι ίδιοι δεν βρίσκονται στη ζωή, ωστόσο δεν πήραμε σαφείς απαντήσεις.
Τα σχέδια είναι πιθανόν να τα έβρισκαν τυπωμένα στο εμπόριο και να επαναλαμβάνονταν από γενιά σε γενιά από συνήθεια ή αλλιώς κατά την προσφιλή έκφραση των Μεσογειτών επειδή ‘‘έτσι τα βρήκαν’’, γεγονός που και στις δύο περιπτώσεις παραπέμπει στη συνέχεια της παράδοσης.
Είναι άραγε όμως τυχαία η απεικόνιση των μοτίβων ή μήπως κρύβουν κάποιο συμβολικό υπόβαθρο; Μήπως θέλουν κάτι να πουν;
Με αφετηρία την παραδοχή ότι τίποτα δεν προέρχεται από παρθενογέννεση προσπαθήσαμε να καταλάβουμε και να εξηγήσουμε το πώς και το γιατί.
Είναι γεγονός πως η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, δεδομένης της ιστορίας και των κατακτητών που πέρασαν από εδώ, είχε σαν αποτέλεσμα η λαϊκή τέχνη και συγκεκριμένα η κεντητική, να δεχτεί επιρροές και από την Ανατολή και από τη Δύση, καθώς και από το Βυζάντιο και τον ελληνορωμαϊκό πολιτισμό με αποτέλεσμα τα μοτίβα στα κεντήματα, που ανταλλάσσονταν ανάμεσα στους πολιτισμούς, τις χώρες και τα χωριά, αφενός μεν να διατηρούν την αρχική τους μορφή, αφετέρου δε, με το πέρασμα του χρόνου, να προστίθενται νέα στοιχεία, να απλοποιούνται τα ήδη υπάρχοντα και γενικά να μεταβάλλονται μορφολογικά και σημειολογικά ανάλογα με τις χρονικές περιόδους και τις παραδόσεις κάθε τόπου.
Είναι όμως πιθανόν να χρησιμοποιούνται και με συμβολική σημασία για να δηλώσουν κάτι, όπως ηλικία, κοινωνική θέση, να ξορκίσουν το κακό κ.ά.
Τα κεντήματα με βάση τα μοτίβα τους χωρίζονται σε:
Α. αφηγηματικά, δηλαδή διηγούνται μια ιστορία
Β. συμβολικά, δηλαδή υπονοούν κάτι
Γ. απλά διακοσμητικά
Στην παρούσα στιγμή θα αναφερθούμε στα μοτίβα που καταγράφηκαν στα γραφτά, χρωματιστά και μετρητά κεντήματα επειδή πιστεύουμε ότι παρουσιάζουν και το μεγαλύτερο ερευνητικό ενδιαφέρον χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα υπόλοιπα υπολείπονται.
Εσκεμμένα δεν θα ασχοληθούμε με τα κεντητικά μοτίβα της παραδοσιακής μεσογείτικης φορεσιάς, κρίνοντας πως αυτά αποτελούν ένα τεράστιο θέμα, με το οποίο έχουν αναλυτικά ασχοληθεί τοπικοί ερευνητές με εγγυρότητα, όπως η Μαρία Μιχαήλ-Δέδε αλλά και άλλοι έγγριτοι λαογράφοι-ερευνητές σε δημοσιευμένες εργασίες τους.
Στα κεντήματα των Σπάτων συναντήσαμε μοτίβα όλων των περιπτώσεων. Προσπαθήσαμε να τα κατηγοριοποιήσουμε βαδίζοντας στα χνάρια των ερευνητών-λαογράφων που έχουν αποκωδικοποιήσει πολλά απ’ αυτά.
Ας τα δούμε αναλυτικά προσπαθώντας να τα εξηγήσουμε.
Είναι γνωστό ότι ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός έχει δώσει πληθώρα διακοσμητικών μοτίβων στην κεντητική όπως ανθέμια, μαιάνδρους, σπείρες κ.ά.
Μάλιστα μετά τον ατυχή Ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897 και την οδυνηρή ήττα της Ελλάδας γίνεται επίμονη, σαν τάση, η αναζήτηση της ελληνικότητας στα σχέδια των εργοχείρων σε μια περίοδο γενικότερης έξαρσης του εθνικιστικού πνεύματος και σε μια προσπάθεια αναπτέρωσης του χαμένου ηθικού των Ελλήνων.